Leden die steunen

Buienradar:

U bent hier: Home › Archief › Verslag 38e Marathon van Berlijn

Verslag 38e Marathon van Berlijn

Op 23 september vertrok om 00.00 uur de bus vanaf de Purmerring richting Berlijn voor onze deelname aan de 38e Berlijn marathon. De reis verliep voorspoedig en na een paar chauffeurswissels, een tankstop en plaspauze strandden we bij de Mac Donalds voor een overheerlijk ontbijt. De scrambled eggs, taartjes en koffie waren voor sommige van ons een aangenaam begin van een lange dag. Na een potje basketbal in de ballenbak vertrokken we richting het voormalige vliegveld Tempelhof waar we later op de dag onze startbewijzen konden afhalen. Maar voordat we werden toegelaten tot het vliegveld werd onze reis gezegend door paus Benedictus XVI. Hij was ook op bezoek in Berlijn en kwam met groot gevolg en een grootse begeleiding aan veiligheidstroepen onze skeelerploeg verrassen met een bliksembezoek. Nadat we ons startbewijs hadden opgehaald en de laatste inkopen bij de verschillende beurs exposanten hadden gedaan, ging de reis verder naar ons hotel, Berlin - Youth Hostel International. Al snel waren de kamers in gereedheid gebracht voor de nacht en konden we ons opmaken voor het diner bij ons Joegoslavisch stamrestaurant om de hoek van het hotel. De steak en salade met “chocoladesaus” smaakte weer als vanouds.

De volgende ochtend ging de wekker al vroeg af. Na een uitgebreid ontbijt vertrokken wij met de gehele kernploeg naar het voormalige vliegveld Tempelhof. We waren als een van de eerste aanwezig en vonden een paar luie strandstoelen aan de rand van het voormalige platform. Al snel had iedereen zijn skeelers aangetrokken en konden wij via een omweg de landingsbaan bereiken om de spieren even wakker te schudden en op te warmen. Na een rondje over de landingsbaan en even genieten van de Berlijner zon was het alweer tijd voor een heerlijke pastamaaltijd. Terug in het hotel ging iedereen zijn voorbereidingen treffen zoals: materialen controleren, tassen inpakken, transponders inrijgen, verdelen, en de nodige energiedrankjes prepareren voor onderweg. Na een korte rustpauze en het opsporen van de laatste vergeten transponder uit de hotelkamer liepen we vanuit ons hotel naar de voortuin van de Reigstag. Daar volgde we onder leiding van Arent een opwarmprogramma om onze spieren verder voor te bereiden. Rond 15:00 uur stond bijna iedereen klaar in de “aangewezen” startvakken om vervolgens om 15:30 uur het eerste startvak uit te zwaaien. Al snel was ons startvak aan de beurt en ging ik samen met Arent van start. Het zou mijn eerste marathon in “wedstrijdvorm” worden. Een hele nieuwe belevenis kan ik jullie vertellen. Gedurende de gehele marathon kreeg ik belangrijke tips en aanwijzingen en werd ik op gevaarlijke situaties gewezen. Alles wat ik in de wintermaanden van Henk Rensen tijdens de sporthal trainingen heb geleerd kwam goed van pas. Een echte aanrader om in de wintermaanden tijdens de sporthal trainingen aan je techniek te werken. De marathon vloog voorbij en na 46 minuten waren wij al halverwege. (voor mij een hele prestatie) ca. 8 kilometer voor de eindstreep kwam de man met de hamer/moker voorbij, maar na enkele zware kilometers gaf het in grote getalen aanwezig publiek en de nodige aanmoedigingen van Arent mij weer “vleugels” waardoor ik uiteindelijk mijn persoonlijke record met bijna 26 minuten heb verbeterd. 1 uur 34 minuten en 36 seconden.  Het doel van Arent om mij naar het volgende startvak te brengen werd ruimschoots behaald. Al snel kwamen we na de finish weer terug op de afgesproken plaats. Maarten, Nadia Meijer en Laura Fronik waren inmiddels al bijgekomen van hun sportieve prestatie. Hun eindtijd van 1 uur 19 minuten en een paar seconden is een tijd om trots op te zijn. Met deze tijd werd Laura 1e in haar klasse en 21e overall bij de dames. Nadia werd 8e in haar klasse en 24e overall bij de dames. Al snel kwamen Jouke Haanstra 01:38:43, Csilla Palenstein  01:47:33 en Fred Meijer 02:02:00 over de eindstreep. Helaas heeft Ria Meijer de marathon onderweg op moeten geven en is met de bezem bus naar de eindstreep gekomen. Door al haar inzet voor de club van het afgelopen skeelerseizoen is de voorbereiding voor de marathon er bij ingeschoten. Ik heb diep respect voor haar sportieve prestatie en wil haar langs deze weg nogmaals bedanken voor al haar inzet van de afgelopen periode. ‘s-Avonds zijn we na een heerlijk diner bij de Joegoslaaf nog naar de afterskate party gegaan.  Al snel vielen de ogen dicht en kon ik terugdenken aan een geweldige zon overgoten marathon dag die ik niet snel meer zal vergeten.

Op zondag hebben we na het ontbijt en het inpakken van de koffers fietsen gehuurd. Aan de dranghekken voor de Brandenburger Tor hebben wij Patrick Makau, de nieuwe wereldrecordhouder marathon, aangemoedigd. Een mooi moment om van dichtbij mee te maken. De mensenmenigte was groots, net als tijdens de skeelermarathon. Tussen het marathon publiek door en via enkele ondergrondse metrostations maakte we een heerlijke fietstocht langs verschillende bezienswaardigheden in Berlijn. Aan het einde van de middag belandde we bij een gezellig terras en kon ik mijn belofte aan Maarten nakomen. (een heerlijke Berliner biertje als ik volgend jaar in startvak D mag starten ) ’s-Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant en hebben we van Arent geleerd wat het verschil is tussen een entrecote en een rumpsteak. De Italiaanse restauranthouders hadden een andere mening, maar na een uitgebreide uitleg, discussie en bewijsmateriaal via internet kreeg Arent toch gelijk. Mogelijk is Berlijn een slager armer en de broer van Arent een klant rijker. De terugreis naar Purmerend verliep soepel, geen files of nare weersomstandigheden. Rond 05:00 uur waren we terug in Purmerend kon ik terugkijken op een enorm gezellig en sportief weekend. Namens alle deelnemers wil ik Ria en Arent bedanken voor alle voorbereidingen en goede zorgen en kijk ik uit naar de 39e Berlijner Marathon.

Michel van Deudekom

Beginners
Gevorderden
Semi Gevorderden
Semi- en Gevorderden (do-avond)